Nyt kun Tamyn toiminta-avustushakemus on laitettu onnistuneesti eteenpäin ja T3-selvityksestäkin on järjestetty jäsenistölle mahdollisuus avata sanaista arkkuaan, on aika keskittyä tärkeämpiin asioihin. Nimittäin kahviin. Kuten kaikki varmasti tietävät, kahvi on kahvipensaan paahdetuista ja jauhetuista pavuista uuttamalla valmistettu, useimmiten kuumana juotava nautintoaine, joka sisältää piristävää alkaloidia, kofeiinia. (Kiitti wikipedia!)
Eräs istuvan hallituksen ensimmäisiä päätöksiä yhteisöllisyyden parantamiseksi oli vaihtaa toimistolla ennen tarjottu ”ihan ok” kahvi vähän parempaan tavaraan, lisääntyneistä kustannuksista huolimatta. Kuten eräs vanhempi toimistolla viihtyvä halla usein muistaa mainita, niin ”nyt kun ei enää järjestetä fukseille tuutorointia, on varaa vaikka mihin”. Juuri näinhän asia ei tietenkään ole, vaan joudumme kurjistuvassa taloustilanteessa tekemään hintavertailuja varmistaaksemme optimaalisen hinta-laatu-suhteen.
Nyt joudun häpeäkseni kuitenkin tunnustamaan lyhyen pääministerikauteni katastrofaalisimman virheliikkeen. Mirja (nimi muutettu), tuo suomalainen kahvi- ja maustealan suuryritys, huijasi minua totaalisesti. Vaihdoimme toimistolla tarjottavan kahvin Kaludoon (nimi muutettu), sillä se vaikutti olevan riittävän hyvää kriittiselle jäsenistöllemme, saamatta kuitenkaan talousministeri Elisaa itkun partaalle. Olimme tyytyväisiä valintaan, kunnes viestintägurumme Erno toi hallituksen tietoisuuteen pöyristyttävän uutisen: Kaludo-paketti painaa 450g(!!!), kun kahvin normaali pakkauskoko on 500g!
Siis mitä! En ollut uskoa korviani! Oliko meitä, tulevia julkisten hankintojen kilpailutuksen rautaisia ammattilaisia viilattu näin törkeästi linssiin? Pikainen tarkistus tuotti vahvistuksen Ernon väitteelle. Kaludo on hieman halvemmasta ostohinnastaan huolimatta kilohinnaltaan kalliimpaa kuin vaikkapa Zuhla Mocca (nimi muutettu), johon siirryimmekin välittömästi asian tultua ilmi. VPJ Jere laittoi vielä vertailukuvan näistä kahdesta, ja Kaludo-paketti on vieläpä suurempi kuin painavampi kilpakumppaninsa. Nostan hattua Mirjan markkinointiosastolle, joka on saanut monet haksahtamaan tähän taitavaan silmänkääntötemppuun.
Pyydänkin nyt julkisesti kaikilta jäseniltämme anteeksi tätä anteeksiantamatonta virhettäni, ja toivon että voisitte ajan myötä antaa minulle synninpäästön. Ymmärrän toki ettei näin vakavia virheitä voi välttämättä koskaan painaa villaisella, joten pyydänkin teitä kohdistamaan raivonne minuun hallituksen sijaan.
Syvästi pahoitellen,
Jussi, pääministeri